Reclame verkoopt!

Wie herkent het niet, die ene reclame waarna je echt dát wilt hebben, of wilt gebruiken, etc. Zo goed werken sommige marketing strategieën op ons en we geloven ze klakkeloos.

Neem nu maandverband of tampons. Wanneer je ons merk gebruikt, heb je nergens meer last van en lig je als een Godin te kronkelen op je bed. Nou, ik weet niet of ik mij ooit als een Godin heb gevoeld tijdens één van mijn menstruaties. Kronkelend dan misschien nog wel, maar meer omdat ik soms zo veel last heb van pijnlijke krampen dat ik niet goed weet welke houding beter werkt. En oh ja, ik draag dan echt geen wit. Maar mijn dochter geloofde deze reclame wel echt en was verbaasd (teleurgesteld..) dat ze zich niet beter voelde na het gebruiken van dit merk. Daar kwam toch weer een stukje opvoeding en ondersteuning om de hoek, om dit op een goede manier uit te leggen. Hopelijk prikt zij nu door meer reclames heen en neemt ze nu alles met een korreltje zout.

Maar dat is wel wat reclame ons wil doen laten geloven. En dat kan soms ook zo fijn zijn! Niet alleen natuurlijk met maandverband, wasmiddelen, vakanties, etc. Gebruik de onze, dan is je leven zo veel beter! Niets of niemand kan jou leven beter maken, anders dan jijzelf. Maar omdat ons leven zo maakbaar lijkt, is het wel prettig om te geloven dat die macht bij iedereen behálve bij jou ligt.

SAMSUNG CSC

Hoe zit het dan met reclames voor gezondheid, of eten? Op het moment kan ik me zo storen aan alle tussendoortjes-reclames. Als het leven even veel van je vraagt, of je nu gespeeld hebt of de trein gemist terwijl je je zo gehaast hebt, een tussendoortje van melk of tarwe maakt alles weer goed. Doordat dit fabeltje zo hardnekkig in de wereld is gezet, geloven we nu inderdaad allemaal dat zonder die tussendoortjes we het niet redden. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb echt wel voldoende voorraad aan brandstof bij me (zwembandjes alleen al) om me een paar dagen tot weken te kunnen voeden. En door onze afhankelijkheid of gewenning aan deze tussendoortjes is ervan loskomen best even pittig. Vaak een suikershot krijgen werkt verslavend en je lichaam rekent erop. Dus de eerste periode zonder kan zelfs flauwtes of flinke humeurigheid geven.  Drinken is wel echt nodig en dan vooral water. Zonder alle smaakjes, geurtjes en zoetstoffen, zodat we ons lichaam echt even kunnen laten schoonspoelen en opruimen. Iedere keer wanneer we iets eten of drinken (anders dan water), gaat onze spijsvertering aan. Dat betekent ook dat andere taken dan niet gedaan kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het immuunsysteem. En zeker in deze natte, koudere periode is voor mij mijn immuunsysteem ontzettend belangrijk. Ik vind namelijk dat ik helemaal geen tijd heb om ziek te zijn. Dat laat ik aan jou over, zodat ik fit genoeg ben en blijf om jou of je gezin te kunnen ondersteunen wanneer er iemand wel ziek wordt.

Reclame wil ons dus eigenlijk vooral laten geloven dat we heel veel nodig hebben om ons fit en gezond te laten voelen, zodat we nog meer kunnen halen uit ons leven. Dat er altijd meer is wat we willen en waardoor we ons beter voelen. Terwijl alles wat we nodig hebben helemaal niet zo veel is. Maar voor een glas water en een vers stuk fruit of groente wordt geen reclame gemaakt. Of voor eerlijke verzorgingsproducten, omdat daar waarschijnlijk geen winst te behalen is.

Probeer je dan ook niet gek te laten maken door alle reclame die langs komt op een dag. Je hebt echt niet nodig dat je schone was 100 dagen lekker ruimt. Of dat je je schuldig moet voelen omdat je je kind fruit geeft in plaats van een bewerkte reep. Leg ook aan je kind uit hoe reclame werkt en wat hun doel is. En eigenlijk mag je dit ook breder maken: wat verkoopt net zo goed als een perfect plaatje? Angst! Want de gedachte dat je iets had kunnen doen om te voorkomen dat je kind zich niet lekker voelt of zelfs (ernstig) ziek wordt, is ook een hele sterke reclame boodschap. Beide uitersten verkopen goed natuurlijk, zowel het perfecte leven wat iedereen wil hebben. Maar ook het enge, zwarte doembeeld, wat juist iedereen wil voorkomen verkoopt goed. Hierover vertel ik in een volgend blog nog wel meer, dus houdt de site in de gaten.

Wat heb je eigenlijk nodig om je beter weerbaar te maken tegen deze reclame boodschappen? Vooral eigenlijk dat je gaat geloven in jezelf. Daarmee is de noodzaak om je leven beter te maken misschien al zo veel minder, omdat je dat zelf al kunt. Zonder dat je hulp nodig hebt van producten van buiten. Ga weer goed luisteren naar je eigen lichaam en intuïtie, zij vertellen je wat waar is en wat niet. Wat goed eten is en waar je niets aan hebt. Waar je echt iets aan hebt en waar je langdurig gelukkig van wordt of waar je alleen nu eventjes een kort geluksmomentje door ervaart.

Die kracht of wijsheid heb je allang in je en het wordt tijd dat het er weer uit mag komen. Wanneer je daar graag ondersteuning bij wilt, ben je ontzettend welkom. Want hoe moeilijk is het niet om je wereldbeeld zomaar om te gooien! Of van je suikerverslaving af te komen. Met kleine stapjes kom je verder en met hulp nog meer. Ik geloof in je, nu jij nog!

Een gedachte over “Reclame verkoopt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s