De 5 pijlers voor een goede gezondheid

In de oude geneeskunde werd er al onderwijs over gegeven, de 5 pijlers voor een goede gezondheid. Maar tegenwoordig lijken we het besef van die pijlers behoorlijk kwijt te zijn. Daarom wil ik er met deze blog daar extra aandacht aan besteden. Want door het goed hebben staan en onderhouden  van je eigen pijlers, staat je gezondheid ook stevig vanuit de fundering.

pijlers

De 5 pijlers

De eerste pijler is het drinken van schoon water.

Ondanks dat ons water door de waterzuiveringsbedrijven niet meer zo schoon is als ooit, door de resten uit ons medicijngebruik, de landbouw en chemische industrie, is het nog altijd heel veel beter dan het drinken van bijvoorbeeld fris. Door het drinken van water, of kruiden of groene thee, ondersteun je de afvoer van afvalstoffen uit ons lijf. Drink het liefst 2 liter water per dag.
Door fris, sappen, koffie of alcohol te vervangen door water, is er in je lijf veel meer ruimte om alle belangrijke functies goed te laten werken. Chemische stoffen als bijvoorbeeld alcohol of aspartaam hoeven niet afgebroken te worden. En alle suikers uit de suikerhoudende dranken hoeven niet afgebroken en eventueel opgeslagen te worden.

De tweede pijler is het inademen van schone lucht.

Buiten kunnen we daar helaas niet heel veel aan doen. Door alle (vlieg)verkeer, industrie, etc. is onze lucht zeker niet meer zo schoon en is het ook bekend dat er veel aandoeningen ontstaan door deze vervuilde lucht. Probeer dan ook zo vaak mogelijk schone lucht te vinden op bijvoorbeeld het strand.
Waar je wel invloed op hebt, is de lucht binnenshuis. En daarmee natuurlijk ook voor een deel op de lucht die van binnen naar buiten gaat. Want binnen blijken we met elkaar ontzettend veel vervuiling te produceren. Denk maar alleen eens aan het bakken van eten in een teflon pan. Dit geeft, bij grote hitte, heel veel giftige fijnstof en dampen. Net alleen gevaarlijk voor vogeltjes, maar op den duur ook voor ons. Maar ook de geur verfrissers zijn erg vervuilend, bijvoorbeeld de verfrissers die in je stopcontact stopt, of de spuitbussen. En ook de korrels of doekjes die in de wasdroger gaan, geven veel vervuiling. Als je goed na denkt, kan het toch ook eigenlijk niet goed zijn? Een geur die 100 dagen standhoudt? Meer chemisch, en daarmee voor ons milieu erg ongezond, kan bijna niet.
Ben je wel dol op een lekker geurtje in huis, vervang dan alles door natuurlijke producten als etherische oliën. Heerlijk om je was mee te verfrissen, maar in een diffuser ook heel fijn om in verschillende kamers te zetten. De juiste oliën zijn zelfs ontsmettend en kunnen in de kwakkelmaanden de gezondheid zelfs ten goede komen!

De derde pijler is het eten van gezonde voeding.

Het zelf klaar maken van vers eten, het is voor sommigen misschien even wennen. En ja, het kost zeker meer tijd dan een kant en klaar maaltijd. Maar wil je op een simpele manier meer doen voor je gezondheid, dan is het eten van groente en fruit noodzakelijk.

He voedingscentrum heeft daarin adviezen gegeven, 250 gram groente per dag per persoon en 2 stuks fruit. Dat is naar mijn idee ook echt het minimale wat iedereen iedere dag nodig heeft. En dat wordt zelfs al door veel mensen niet gehaald. Zeker is het even wennen en zeker is het duurder dan een doos frikadellen uit de diepvries. Maar na een paar dagen ga  je zelf voelen hoe veel meer energie je hebt. En  dat je gezondheid eigenlijk ook beter wordt. De hogere kosten voor verse groente en fruit kun je halen uit de besparing op fris, snacks, etc. Je zult namelijk ook merken dat vers bereide maaltijden beter en langer vullen, je hebt veel minder behoefte aan tussendoortjes.

De vierde pijler is beweging

Onze maatschappij lijkt op het moment zo veel stress te genereren, dat mensen in grote getale thuis zitten met een depressie of burnout. Stress is de nummer 1 ziekteverwekker. Beweging is één van de weinig makkelijke manieren om stress te verminderen. Zeker wanneer je buiten in de natuur gaat bewegen.  Zorg iedere dag voor minimaal 30 minuten beweging, door naar werk (of het station) te fietsen, door in de lunchpauze een wandeling te maken of in de avond te gaan wandelen, hardlopen, etc. Zoek je een stok achter de deur, ga dan met een vriendin of collega. Maar zorg dat je naar buiten gaat en beweegt. Je versterkt je spieren, gaat over op je vetverbranding, je stresshormoon niveau gaat omlaag en je voelt je dus een stuk beter.

De vijfde pijler is slapen

Zo veel mensen slapen slecht. Daardoor wordt alles lastig om te doen, werken, voor je gezin zorgen, etc. Wanneer je start met de 4 voorgaande pijlers, is het misschien al genoeg om beter te gaan slapen. Is dat niet genoeg, dan zijn er gelukkig ook nog veel natuurlijke oplossingen om je slaap te verbeteren. Melatonine valt voor mij daar niet bij. Zeker is het natuurlijk, maar het verstoord ook wel degelijk de aanmaak van je eigen melatonine. Probeer eerst je eigen aanmaak van melatonine te verbeteren, voor je naar dit supplement grijpt. Dus stop met beeldschermen (mobiel, tablet, laptop) 2 uur voor je wilt gaat slapen. En zeker gene beeldschermen in bed! Eet ook niets meer na 20:00, zodat je lijf de tijd krijgt om wanneer je wakker bent nog te verteren. Probeer of mediteren voor jou werkt waar je naar kunt luisteren, of een luisterboek. Lig je in de nacht veel te piekeren? Tja, dan is dat notitieboekje naast je bed echt heel handig, maar dat zul je vast al vaak gehoord hebben.

Lukt met deze tips slapen nog niet, of heb je last van andere klachten die je wakker houden? Kom dan gerust langs zodat we de natuurlijke mogelijkheden samen kunnen bespreken.

En langskomen geldt niet alleen voor slaapproblemen. Wanneer je ook niet goed weet hoe je de andere pijlers kunt gaan integreren in je leven, is hulp vaak heel fijn. Zeker om het vol te houden. Of wanneer je klachten hebt waardoor deze pijlers volgen niet (goed) lukt.

Wat je wel merkt met deze pijlers, is dat je echt veel zelf kunt doen om je gezondheid te verbeteren. Dat vind ik zo belangrijk voor je om te weten, niemand is machteloos wanneer het je eigen of de gezondheid van je gezin betreft. Je kunt het, ik weet het zeker. Maar een duwtje in de rug, of een beetje ondersteuning kan je net de drempel over helpen. Zoek iemand bij wie jij je prettig voelt, dat helpt al heel veel.

Zorg goed voor je basis en je gezondheid volgt, je kunt het!!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s