Werken MET, in plaats van vechten TEGEN, je maandelijkse cyclus

Na ruim 30 jaar begin ik het eindelijk een beetje door te krijgen: er is ook winst te halen uit mijn maandelijkse cyclus. Wow, wat een eye opener is dat. En zal ik je eens wat vertellen? Ook jij kunt dat, als je dat al niet doet! Want hoe geweldig is het wel niet, dat wij vrouwen 4 energieën, krachten, hebben in 1 persoon. En het wordt eens tijd dat we dat voor ons gaan laten werken, in plaats dat we er iedere maand tegen vechten of ons laten verrassen of overvallen door die verschillende energieën.

Als zelfstandige heb ik wel makkelijk praten. Ik kan zelf mijn tijd in vullen, mijn weken en maanden plannen zoals ik me voel (of verwacht te gaan voelen). Nu is het eigenlijk ook wel tijd om alle werkgevers van Nederland zo te laten werken. Maar dat is voorlopig nog erg idealistisch. De meeste werkplekken, en onderwijsinstellingen voor onze dochters, zijn ingericht en opgezet door en voor mannelijke energieën: iedere dag, iedere week en iedere maand is dat een veel constantere energie. Wij vrouwen stromen daar al zo lang in mee, dat een omschakeling niet zo maar verwacht of geëist mag worden. Niet door werkgevers, maar gelukkig wel steeds een beetje meer door onszelf.  Door te laten zien en aan te geven dat een andere, meer vrije manier van plannen voor ons waarschijnlijk beter werkt. Kom maar met ideeën, niet alleen naar je werkgever, maar ook naar mij! Ik ben ontzettend benieuwd hoe jij hier in staat.

Eerst maar eens uitleggen hoe die 4 energieën of krachten per maand werken. En ook al gebruik je de pil, of andere hormonale anticonceptie, ben je in of voorbij de overgang of heb je geen baarmoeder en/of eierstokken meer, deze vrouwelijke energieën zijn wel aanwezig in je. Wees je bewust van je cyclus en gebruik het, of nog een stapje verder: omarm het!

Laten we even van het gemiddelde uitgaan en dat je cyclus 28 dagen duurt, 4 weken. Is dat anders, bereken dan de fases door naar de lengte van jou cyclus.

  • Fase 1, van dag 1 t/m 7 is je menstruatie fase.
    Dag 1 is de eerste dag van je menstruatie. In deze week mag je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Want ongesteld zijn (of je het nu bent of niet) kost ontzettend veel energie. Probeer dan ook op werk zo veel mogelijk rust te krijgen, geen lastige onderhandelingen of vergaderingen te plannen dus, maar gewoon lekker je eigen ding doen. Ook thuis mag je best even het huishouden laten voor wat het is. Maak makkelijke en snelle maaltijden, maaltijden die je hebt ingevroren of vooruit hebt gemaakt. Of misschien nog beter: laat je partner koken en zeker de boodschappen doen. Als laatste: vermijd schoolactiviteiten van je kinderen (speelafspraakjes) en duik lekker vroeg je bed in.
  • Fase 2, dag 8 t/m 14.
    Dit is de periode voordat je je eisprong hebt. En meestal is deze periode een feestje. Je barst van de energie, maar dat betekend vaak ook dat je concentratie minder is. Schrijf dan ook de ideeën en plannen die je hebt direct op, voor je ze weer kwijt bent. Geniet van deze periode en van je creativiteit en plan je werk vooruit aan de hand van deze ideeën en plannen voor de komende 3 weken.
  • Fase 3, dag 15 t/m 21.
    Dit is de week van je ovulatie en zorgt voor heel veel liefde. Deze week is dus ideaal om met collega’s of vriendinnen te spreken, je loopt misschien wel over van empathie. Houdt daar ook rekening mee als je weet dat sommige collega’s daar gebruik van maken en probeer deze iets meer te mijden. Bescherm ook jezelf privé, ook als je kinderen hebt: (speel)afspraken zijn zo gemaakt voor de komende weken, maar volgende week ben je niet meer in deze fase. En zul je niet meer zo veel energie hebben of iedereen zo aardig vinden.
  • Fase 4, dag 22 t/m 28.
    Dit is de week voor je gaat menstrueren. En ja, pms bestaat echt. Deze week kan daar heel goed het bewijs van zijn. Maar het heeft ook voordelen, want wat ben je krachtig en je laat deze week niet met je dollen. Dus alle betalingen die nog niet gedaan zijn, uitgestelde zaken die aandacht nodig hebben, etc. Deze week ruim je op en zorg je dat alles weer schoon en op orde is (boodschappen gedaan en eventueel maaltijden gekookt) om de hele cyclus weer opnieuw te beginnen. Zodat je in fase 1 rust en tijd voor jezelf kunt nemen.

Hoe ga jij met iedere fase van je cyclus om? Laat jij je, net als ik, ook iedere maand weer overvallen door je buien? Het verbaast me, hoe ik me iedere maand weer zo kon laten verrassen. Dus nu kleur ik mijn agenda vooruit met de verschillende kleuren voor de verschillende fases. Geen verrassingen meer voor mij! Ik los het nu zo op. Nou ja, niet dat het altijd lukt.

agenda 4 fase.jpg

 

Herken jij bij jezelf de verschillende fases? Dat is al een eerste grote stap om je cyclus in te gaan zetten in je voordeel. En natuurlijk verschilt het ook weer per maand hoe je hele cyclus verloopt. En lopen ook de dagen van de verschillende fases in elkaar over.

Omdat het zo’n groot en complex iets is, onze cyclus en alle hormonen die daarbij een rol spelen, is dit een hele beknopte versie. Iedere vrouw ervaart haar cyclus ook weer op een heel eigen manier, met haar unieke  uitdagingen. Zeker door onze niet-natuurlijke leefstijl kunnen deze uitdagingen nog wel eens extra roet in het eten gooien. Er is gelukkig heel veel wat gedaan en verbeterd kan worden waardoor je ook profijt kunt gaan krijgen van alle krachten die tijdens deze ca. 4 weken vrij komen. Laten we werken MET onze natuur, in plaats van TEGEN. Doe je mee?

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s