Gezondheidszorg bij angst

Oorzaken van angst

Angsten, iedereen heeft ze. Gelukkig ook maar, want zonder zouden we onszelf regelmatig in grote problemen kunnen brengen, of onszelf niet kunnen redden uit gevaarlijke situaties. Maar steeds meer neemt angst een te grote rol in in ons leven. In plaats van gezond zorgt angst ervoor dat we juist ongezond worden. Bijvoorbeeld dat je je altijd zorgen maakt of je gezin wel veilig is, dat er niets met ze gebeurd. Of met jezelf natuurlijk

Naast de natuurlijk verkregen angst die de meesten van ons hebben, zijn er verschillende manieren waarop angst verkregen kan worden. Traumatische ervaringen zijn daar een groot en herkenbaar onderdeel van. Je hebt een ongeluk gehad, waardoor je nu toch niet meer zo ontspannen weer gaat fietsen/auto rijden/vliegen, etc. Ook ziektes, ziekenhuis opnames met bijvoorbeeld infusen of operaties zijn, zeker voor jonge kinderen, erg traumatisch en kan een grote impact hebben op het verdere leven. Maar vergis je ook niet dat ook je opvoeding een enorme impact op je heeft gehad. Zeker als er thuis veel gebeurde en er daarom veel onrust of angst heerste, neem je dat bewust of onbewust mee je verdere leven in. Met alle gevolgen van dien.

Als laatste oorzaak van angst die ik hier bespreek is een vaak onderschatte oorzaak, namelijk tekorten van essentiële vitaminen en mineralen. Door ons zeer eenzijdige en zeer beperkte voedingspatroon, bijvoorbeeld kant en klare maaltijden opgewarmd in de magnetron, en door de arme grond, zijn tekorten standaard geworden. Met het daarbij behorende scala aan welvaartziekten, waaronder psychische.

 

Mogelijkheden om angst te verminderen of mee leren omgaan: Psycholoog

Eén van meer bekendere manieren om met je angsten te leren omgaan, of om je angsten te verminderen is om hulp van een psycholoog in te schakelen. Er zijn verschillende behandelmethoden mogelijk, belangrijk is om bij jezelf iemand te vinden met wie je een band voelt en die een behandelmethode gebruikt waar je vooruitgang bij merkt. Zijn deze behandelingen niet voldoende, dan zal een doorverwijzing naar een psychiater misschien nodig zijn voor het voorschrijven van reguliere medicatie. Deze medicatie mag vanwege bijwerkingen en eventuele gewenning of verslaving maar korte periodes gebruikt worden. Lees daarom zelf altijd goed de bijsluiters.

Met deze stappen zou je voldoende mogelijkheden moeten hebben om beter met je angst om te kunnen gaan, zeker als je angst vanuit de opvoeding of vanuit traumatische ervaringen is ontstaan. Niets is fijner om je verhaal te kunnen doen en om iemand te hebben die naar je luistert en je met tips kan helpen.

 

Mogelijkheden om angst te verminderen of mee leren omgaan: Homeopathie

Een veel minder bekende manier om te leren omgaan met je angst, of het niveau weer terug te krijgen naar “normaal” is om een klassiek homeopaat te bezoeken. Net als bij een psycholoog ga je in gesprek. In een eerste gesprek krijg je vaak 1-2 uur de tijd om je verhaal te vertellen. Ook met een homeopaat is de vertrouwensband erg belangrijk: klikt het niet zoek dan een ander: jou gezondheid is hier het meest belangrijk.

Tijdens dit eerste gesprek vertel je uitgebreid over je angsten, de (mogelijke) oorzaak hiervan, maar vooral ook over de gevolgen in je leven. Daarnaast wordt je verdere gezondheid ook besproken, ben je vaak ziek of heb je chronische aandoeningen? Hoe slaap je, droom je, heb je het snel warm of koud? Uit dit totale beeld van jou volgt een homeopathisch middel. Dit zijn middelen op energetische basis: het werkt in op je lichaam zonder dat er chemische disbalansen ontstaan of kans op verslavingen. Wel zo veilig, maar vooral werkt het heel diep en zacht in op je zelfgenezend vermogen. Het kan op deze manier zelfs oorzaken vanuit je vroegste jeugd helpen oplossen. Het voordeel van homeopathie is ook dat je niet hoeft te leren omgaan met je angsten, het wat te veel of te heftig aan reactie is, wordt door je zelfgenezend vermogen opgelost, waardoor maanden van therapie niet nodig zijn.

Wel zijn er wat meer kosten aan een homeopathisch consult: vanuit de zorgverzekeraar wordt vaak een deel vergoed en niet het hele consult. Dit is een investering in jezelf en in je gezondheid waar je over kunt beslissen of je het waard bent.

 

Mogelijkheden om angst te verminderen of mee leren omgaan: Voeding of aanvulling

Zoals ik al schreef, zijn tal van welvaartsziekten gelinkt aan voedingstekorten. Er wordt toch nog vaak wat lacherig of juist huiverig gereageerd op het advies supplementen in te nemen. Maar helaas is het de afgelopen jaren meer dan noodzakelijk gebleken. Vanuit onderzoek blijkt dat onze landbouwgrond zo veel meer verarmd is vergeleken met 40 jaar terug. In de landelijke kranten is hier aandacht aan gegeven en is terug te vinden, zou je hier meer informatie over willen lezen. Een grote stap maak je al door over te gaan op biologische voeding.

Voor iedereen vanaf 12 jaar is het aan te bevelen om een goede multi-vitamine te gaan nemen. Neem dan wel een orthomoleculaire aanvulling als bijvoorbeeld Vitals, Bonusan, Vitakruid. Veel andere producenten zijn overgenomen door grote (chemische) bedrijven waardoor mogelijk de kwaliteit verminderd is. Naast deze multi, is extra vitamine C (minimaal 1000 mg), vitamine D3 (25-50 mcg) en omega-3 goed om een groot deel van je klachten al te kunnen laten verminderen. Voor psychische klachten als angst of paniek, zijn er nog weer extra aanvullingen mogelijk, om deze specifieke klachten te verbeteren. Voor het voorschrijven van de deze aanvullingen is het wel aan te raden niet zelf aan de slag te gaan, maar advies in te winnen van een natuurdiëtist of orthomoleculair therapeut.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s