Gezonde voeding

Wat is nu gezond eten, of beter, wanneer haal je voldoende voedingsstoffen uit je eten? De meningen zijn erover verdeeld: zijn E-nummers nu goed of niet? Zijn magnetron maaltijden een goed alternatief van zelf koken? Meningen van anderen ben ik ondertussen niet meer zo serieus aan het nemen, ik ben zelf gaan onderzoeken en lezen.

Laat ik voorop stellen: niet alle E-nummers zijn slecht of gevaarlijk. Maar er zijn zeker E-nummers waarvan ondertussen duidelijk is dat je ze beter kunt vermijden. Aspartaam (E9510 bijvoorbeeld kun je echt beter vermijden. Zeker voor kinderen! Maar ook Ve-tsin, Mononatriumglutamaat (E621) kan veel klachten geven zoals hormonale verstoringen, geeft meer trek met overgewicht als gevolg en is ook nog verslavend. Lichamelijk kan E621 hartkloppingen, migraine, verhoogde bloeddruk, buikpijn, eczeem, slapeloosheid en hyperactiviteit geven. (bron: mens-en-gezondheid.infonu.nl) Er bestaan naast de Ve-stin ook andere glutamaat verbindingen. Of deze verbindingen ook deze ernstige klachten geven, weet ik niet met zekerheid te zeggen. Om het zekere voor het onzekere te nemen, kun je beter ook E622, E623, E624 en E625 vermijden.

Dan groente en fruit. Zeker de voorgesneden en gewassen groente zijn zo ontzettend makkelijk! Heerlijk dat je geen uren in de keuken hoeft te staan om alles te snijden, wassen, enz. Maar wist je dat de gewassen groenten in een chloorbad gaan? Deze baden worden elke 24 uur verschoond, om de hoeveelheid “gewassen” groente het dan gaat, wil ik eigenlijk helemaal niet weten. Voor mij was het genoeg om te stoppen met voorgesneden groente zakjes. Ook het fruit in bakjes is een beetje vreemd: want hoe kunnen ze het dagen zo vers eruit laten zien, terwijl bij mij de appels en bananen binnen no time bruin zijn…? En de meloenstukjes gaan lekken? Een beter en vooral smakelijk alternatief heb ik gevonden in biologische groente en fruit pakketten. In onze buurt (Bollenstreek) is er Kievit (www.kievitamines.nl) die pakketten verkopen. Elke week is het weer een verrassing wat we gaan eten. Vaak heel leuk, soms ook wel een beetje een uitdaging. Recepten doen ze er daarom bij. Een initiatief wat nog maar kort bestaat zijn de pakketten die Ecorevolte verkoopt. Het gaat om biologische groente en fruit die vanwege een beschadiging of rare vorm niet in de winkels verkocht kunnen worden. Om de verspilling te voorkomen, kunnen deze pakketten in de buurt opgehaald worden. Meer informatie? www.ecorevolte.nl

Waarom heb ik eigenlijk deze interesse in gezonde voeding zonder bijvoegingen? Zoals veel van jullie misschien wel weten, heeft mijn jongste dochter nierinsufficiëntie. Gezond eten (zout beperkt) was de opdracht van haar nefroloog. En ik zal ik niet zijn als ik er niet gelijk helemaal induik en haar ook op deze manier zo veel mogelijk kan helpen haar lijfje gezond te houden. Voeding is een onderdeel, reguliere en complementaire zorg een ander onderdeel. Deze aanpak heeft tot nu toe gezorgd voor een stabiele nierfunctie, ondanks dat ze lekker gegroeid is. Dus als jullie me vragen waarom ik zo veel nadruk leg op goede voeding? Het is voor mij heel persoonlijk en heeft me duidelijk gemaakt dat er zo veel winst te behalen is, voor iedereen!

Wat ik zo graag zou zien is dat de hele wereld gezond is. Dat is natuurlijk niet direct te bereiken, maar met kleine stapjes komen we er wel! Een wereld zonder voeding gerelateerde klachten! Of het nu door tekorten komt of door toevoegingen die niet goed voor je zijn. Want ik realiseer me ondertussen ook, dat iedereen tekorten heeft. En iedereen supplementen nodig heeft. En dan niet de synthetische vorm, die we echt niet zonder nog meer schade aan en hard werken door ons lijf kunnen omzetten naar onschadelijke vorm. Een aantal merken zijn mijn favoriet, mail me als je wilt weten welke ik gebruik.

2 gedachtes over “Gezonde voeding

  1. Heel mooi geschreven en sta hier 100% achter.
    Ik zou wel wat goed advies kunnen gebruiken wat betreft gezonde supplementen.
    Vitamine B, C, D magnesium
    Deze slik ik standaard.
    S’ochtends een uitgeperste citroen met sinaasappel.

    Groetjes Annette. Moeder van Gabriella

    Like

    1. Dag Annette. Dank je voor je reactie. Laat je af en toe je vitamine B waarden testen? Deze kunnen ook te hoog worden en dan klachten geven. Vitamine D3 is noodzakelijk voor vrouwen boven de 45-50 jaar, helemaal in de winter. Vit C helemaal goed! En magnesium bij spierklachten (kramp bijvoorbeeld). Neem hiervan ook niet te veel, 300 mg per dag is voldoende. Goede merken zijn os. Bonusan, Vitals of Vitakruid. Om gericht advies te krijgen, zou je een afspraak kunnen maken met een orthomoleculair therapeut bij je in de buurt. Zeker wanneer je klachten hebt. Wanneer je in de buurt bent, ben je hier natuurlijk ook van harte welkom!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s